BOBOburger

IMG_7161

W konkursie na burgera lata bezkonkurencyjnie wygrałby burger z bobu − zielony, smaczny i sycący. Spróbujcie koniecznie, właśnie teraz, kiedy na każdym przydrożnym bazarku można dostać świeży bób.

IMG_7341

Nawet jeśli nie przepadacie za tym krągłym strączkiem, spróbujcie, bo boboburger nie przypomina bobu w klasycznym wydaniu, a to dzięki kolendrze i kminkowi. W smaku przypomina nieco falafel, ale ma w sobie coś szczególnego.

Inspirację do tego przepisu znalazłam w książce Yotama Ottolengiego. Oryginalną recepturę trochę zmodyfikowałam, na przykład nie dodawałam do kotleta ziemniaka i szpinaku, pominęłam też jajko. Chciałam żeby mój burger był wegański, i żeby jego smaku nie rozpraszały inne dodatki, ostatecznie jestem zadowolona z efektu.

Nie jest to koniecznie, ale zachęcam, żeby pokusić się o zrobienie domowych bułeczek. Uwierzcie, smakują o niebo lepiej niż te ze sklepu, a ich wykonanie jest bardzo proste.

IMG_7154

A więc do dzieła!

Bułki
Składniki
  • ½ szklanki ciepłej wody
  • ½ kostki drożdży (50 g)
  • ¼ szklanki cukru
  • 2 szklanki mleka sojowego
  • ¼ szklanki oleju
  • 5-6 szklanek mąki
  • sól
  • mak/sezam do posypania
Przygotowanie
  1. Drożdże posypujemy cukrem, dolewamy wodę i zostawiamy na ok 10-15 minut.
  2. Następnie, mieszając, dodajemy kolejno: sól, mleko, olej i mąkę. Ciasto wyrabiamy przez minimum 10 minut i odstawiamy, żeby wyrosło (około  15-20 minut).
  3. Ciasto dzielimy na części (u mnie wyszło 18 bułek różniej wielkości). Układamy na blasze tak, żeby między bułkami było min. 2-3 cm przerwy. Zostawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na około 20 minut.
  4. Smarujemy każdą bułkę delikatnie olejem i posypujemy sezamem lub makiem. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200° przez 20 minut.

IMG_7151

Burgery
Składniki
  • ½ kg bobu
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 mała cebula
  • ¼ szklanki zmielonych płatków owsianych
  • ¼ szklanki bułki tartej
  • ¼ szklanki oleju
  • skórka z cytryny
  • płaska łyżeczka nasion kminku
  • płaska łyżeczka nasion kolendry
  • ½ łyżeczki ostrej papryki
  • szczypta kurkumy
  • sól i pieprzIMG_7339
Przygotowanie
  1. Bób zalewamy wrzątkiem, zostawiamy na 2 minuty, odcedzamy i przepłukujemy zimną wodą. Kiedy ostygnie, łuskamy ziarna, a skórki wyrzucamy.
  2. Kminek i kolendrę podprażamy na suchej patelni, aby uwolnić aromat, następnie mielimy i dodajemy do bobu razem z resztą przypraw, posiekanym czosnkiem, cebulą, skórką z cytryny o olejem. Całość blendujemy.
  3. Dodajemy bułkę tartą, płatki i mieszamy.
  4. Wyrabiamy kotleciki i smażymy na rozgrzanym oleju.

IMG_7342

IMG_7344

Burgera układamy na bułce razem z ulubionymi warzywami, polewamy sosem (ja użyłam sojonezu i keczupu). Smacznego!

IMG_7345

 

 

Dodaj komentarz